معرفی پرماکالچر به زبان اوبه

پرماکالچر چیست؟ از کجا آمده و به کجا میرود؟
یک نظام؟ یک روش زندگی؟ یک علم؟ یک طراحی؟ یک هنر؟ یک مسولیت؟  یک درک؟ یک فرهنگ؟ یک ابزار طراحی؟ یک اخلاق؟ یک احترام؟ یک پایداری؟ یک آگاهی؟ یا یک فلسفه؟ 
معنی لغوی:

Permanent Agriculture = Perma + Culture = PERMACULTURE


برای درک بهتر، کلمه پرماکالچر را باز میکنیم؛ پرماکالچر (Permaculture) ترکیبی از کلمه پرماننت(Premanent)   که به معنی دائمی و پایدار است و کلمه کالچر (Culture)  به دو معنی به کار میرود:  یکی کشت و دیگری فرهنگ. در سال های اولیه از کلمه کشاورزی به جای فرهنگ استفاده میشد ولی امروزه در سیر تکاملی، به فرهنگ دائمی تبدیل شده است و به بیانی زیباتر فرهنگ پایدار نامیده میشود.
در پرماکالچر بسیار به لغت اکولوژی بر میخوریم که لازم میدانم همینجا معنی این کلمه را باز کنم. اکولوژی به معنی بوم شناسی است، بوم‌شناسی در فارسی ترجمه واژگانی از نام لاتین آن یعنی اکولوژی است. واژه  اکولوژی از دو لغت یونانی «Oikos» به معنای بوم، خانه، اوبه، بستر زیست یا محل زندگی و کلمه لوگوس «Logos»  به معنی شناخت، علم یا دانش است؛ بنابراین، از نظر ریشه لغوی و معنای تحت‌اللفظی کلمات تشکیل‌دهنده اکولوژی به معنی بررسی محل زندگی جانداران است ولی اصطلاحاً به "  اثرات محیط بر موجودات زنده، اثرات موجود زنده بر محیط و روابط متقابل بین موجودات زنده" اطلاق می‌گردد.  
پس پرماکالچر ریشه ای بزرگ در روابط دارد چرا که اگر روابط به نحو درست پیش برود چرخه های زندگی صحیح تر، کامل تر و با انرژی کمتر به بهترین شکل ممکن پیش میرود. بدنیست پیش از اینکه وارد پرماکالچر بشویم، ببینم از دیدگاه بزرگان این علم پرماکالچر چطور معنی میشود.
نگاهی از تعاریف و دیدگاه بزرگان:
پرماکالچر، فلسفه کار با طبیعت است نه برعلیه طبیعت؛ مشاهده طولانی و متفکرانه به جای کار طولانی بدون اندیشه؛ نگاه به نحوه رشد گیاهان و حیوانات و کشت و زراعت به صورت چند محصولی به جای تک محصولی.( بیل مولیسون)
پرماکالچر، طراحی آگاهانه از اکوسیستم انسان محوری است که متعادل شده. (جان ایروین)
پرماکالچر، علم و هنری است که از الگوهای یافت شده در ماهیت طراحی و ساخت محیط های انسانی و طبیعی استفاده می کند. (لاری سانتویو)
پرماکالچر، مبنایی اخلاقی و جامع برای فرهنگی پایدار ارایه میکند و از سه اصل اخلاقی تشکیل شده است؛ مراقبت از زمین، مراقبت از افراد، نیازهای محدود و سرمایه گذاری مجدد در آینده. پرماکالچر، از انرژی های باد، خورشید، آب، خاک و روند های زیست شناختی بی شمار جهان استفاده می کند. (بن هاگارد)
پرماکالچر، عبارتست از ترکیب هماهنگ افراد درچشم اندازی بیکران به گونه ای که زمین به زیبایی رشد کند. (پاتریشا دوبوس مایکل) 
پرماکالچر یک روش زندگی مبتنی بر راه حل است که فرصت هایی را برای زندگی در رابطه درست با زمین، مردم آن و نسل های آینده ارائه می دهد. با در نظر گرفتن یک رویکرد سیستمی کامل برای طراحی، پرماکالچر به ریشه مشکلات جهان نگاه می کند و به دنبال پاسخ هایی است که متفکرانه، فراگیر و بلندمدت باشد و با هدف ایجاد یک محیط زیست طبیعی و اجتماعی احیاکننده، سالم و پر رونق باشد. ( کیم چی)

پرماکالچر چیست؟
واژه پرماکالچر ذهن ما را به یک مزرعه با یک کشاورزی پایدار (پرمننت اگریکالچر) می برد و اغلب به مجموعه ای از تکنیکهای زراعت و کشاورزی فکر میکنیم، ولی در روند تکامل در این سالها، پرماکالچر خودش را تبدیل کرده به یک فرهنگ پایدار یا یک فلسفه که کمک میکند به طراحی کامل و جامع، برای زندگی بهتر بشر تا از عناصر طبیعی بیشتر استفاده شود و از زیست بومهای طبیعی الهام گرفته شود. پرماکالچر بسیار فراتر از کشاورزی است و فقط مربوط به گیاهان نیست، یا شاید بهتر باشد بگوییم پرماکالچر با گیاهان شروع می شود و در تمام جنبه های زندگی ما ریشه میدواند.
پرماکالچر در اصل یک ابزار فکری برای طراحی و ساختن است که بیش از هر چیز به تفکر و دقت در مورد نحوه استفاده درست از منابع فرد مثل غذا، انرژی، سرپناه و سایر نیازهای مادی و غیر مادی اهمیت میدهد به نحوی که اکوسیستم های انسانیی پایدار و مستقر بماند و سیستمی انعطاف پذیر و در عین حال کارآمد طراحی شده باشد.
 با اصول پایدار پرماکالچر میتوانیم با تلاش کمتر بهره ‌بیشتری داشته باشیم و هم اکنون با مراقبت از خودمان و زمینمان، برای نسل‌های آینده شرایط سودمندتری رقم بزنیم. اصول و روشهای پرماکالچر برای هرکس و در همه جا قابل اجرا است. فرهنگ پایدار ما را تشویق می کند به "خود اتکایی" تا همه جوره آگاه و متکی به خود باشیم.
 ماهیت و هدف فرهنگ پایدار -  یک سیستم طراحی زیست محیطی است که به ما کمک کند تا راه حل هایی را برای بسیاری از مشکلات پیش روی خود پیدا کنیم  و در هر محیطی از خانه‌ها، باغ‌ها، جوامع گرفته تا انواع مشاغل مثل گردشگری و صنعت غذا در سطح محلی تا جامعه بین المللی، بتوانیم از الگوهایی طبیعتی استفاده کنیم؛ یعنی در جای جای زندگی کار با طبیعت و نه بر ضد طبیعت را آویزه گوش خود کنیم. 

پرماکالچر در سطوح مختلف:
درابتدای ورود به پرماکالچر مردم دائما با اشتراک گذاری منابع خود و حمایت از یکدیگر زندگی می کنند به این صورت فرهنگ دائمی ایجاد و روابط بین موجودات بهتر حفظ میشود.. پرماکالچر با تمام گیاهان و جانوران، ساختمان‌ها و منابعی که در داخل و اطراف خانه شما یافت می‌شود، شروع می‌شود و یک چرخه و فرآیند مداوم است که در آن راه‌هایی را بررسی می‌کند که از طریق آنها می‌توان نیازهای زندگی سالم را برای خود و اطرافیان ایجاد کرد.
در سطوح بالاتر میفهمیم که پرماکالچر فرآیند افزایش آگاهی است. پیوند دادن مردم با گیاهان و حیوانات، فرهنگ دائمی، زندگی آگاهانه، توسعه پایدار و حفظ منابع را ترویج می کند و این پاسخی است به شهرنشینی صنعتی و در نتیجه سمی شدن  لایه بیوسفر یا زیست کره (بیوسفر لایه نسبتا نازکی از سطح زمین است که از حیات روی زمین محافظت میکند و از چند کیلومتری جو تا دره های عمیق اقیانوس گسترش یافته است).. مسیر فرهنگ دائمی، گفتگوها را در مورد یافتن راه حل های خلاقانه برای مشکلات در زمان حال باز می کند.
در سطوح پیشرفته پرماکالچر تبدیل میشود به یک آگاهی دائمی که توانایی ما را برای کار با نقشه ها و اتصال به زمین افزایش می دهد. به دنبال صرفه جویی در انرژی، حفظ منابع و ایجاد روابط متقابل طولانی مدت با کل جوامع موجودات زنده است. پرماکالچر درک کاربردی از پیامدهای ظریف و تأثیرات محسوس اعمال شده ما بر دنیای اطراف را توسعه می دهد. این طرح می تواند به ما کمک کند تا نحوه برنامه ریزی مسیر توسعه انسانی را ارتقا دهیم.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش